VerdaClub-Jó autók egy helyen
VerdaClub-Jó autók egy helyen
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kezdőpont
 
Képtárak
 
Kérdőív
Tetszik a honlap?

Ja,király
Nem rossz
Vacak
Fúj
Legyen jobb!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Link-ajánló
 
Régi idők verdái
Régi idők verdái : Auto-Hifi

Auto-Hifi

Karches Attila  2006.01.01. 14:19

Egy koma meséli el az Auto-Hifi minden kis leírását,trükkeit stb...A koma vérbeli Trabis...

Autó-hifis FAQ

 

Gyakran találkozom azzal a problémával, hogy

"Van x Ft-om, de nem tudom, hogy mit kéne rakni a kocsiba, hogy valami normális zene legyen a végeredmény ".

Ha te is hasonló problémával küszködsz, akkor te vagy, akinek ez az oldal szól.

Az alább leírtakban nem foglalkozom részletekbe meno mélységben az autóhifi rejtelmeirol, hiszen errol 1000 és 1000 oldalt lehetne írni.

Célom csak annyi, hogy akinek fogalma sincs, hogy mi is kell neki, annak alap információkat nyújtsak.

Az árakat illetoen a saját áraimat vettem alapul. Az árak - kivétel a hangszórók esetén -  használt, de kifogástalan állapotban levo hifiegységre vonatkoznak, mert feltételezem, hogy úgy verodtél erre az oldalra, hogy használt hifit keresel.

Kezdjük az általános információkkal:

Minden lánc pont annyira eros mint a leggyengébb láncszem. Ez igaz az autóhifire is. Egy autóhifi áll - alapesetben - autórádióból, hangszórókból kábelekbol. Ez mind nagyon fontos. Ha valamelyik el van hanyagolva, akkor vissza fogja a többi egység tudását. Ez olyan mint egy Trabantba szerelt Ferrari motor, nem sok értelme van.

Miért nem jó a gyári hifi?

A Gyári "hifirol":

Gyárilag a kocsiba szerelt hangszórók és kábelek zenehallgatásra majdhogynem alkalmatlanok (tisztelet a kivételnek)

- a tápáram kábelek cérna vastagságúak és nagyon rossz minoséguek (egyszeruen alig megy át rajta áram).

- A hangszórókábelek szintén túl vékonyak és gyenge minoség a jellemzo.

- A saruk, csatlakozók gyenge minoséguek, aminek eredménye a rossz érintkezés.

Nagy általánosságban megállapítható, hogy a legkisebb költségvetésu autóhifinél sem szabad elhanyagolni az átkábelezést (egyáltalán nem olcsó, de nagyon kiemelném a fontosságát. A gyári kábelekre köthetsz akármilyen jó minoségu hangszórót, autórádiót, nem fog jól szólni).

A hangszórókról:

A gyári hangszórók sem sokkal jobb minoséguek mint a gyári kábelek, bár egyre több autóban találkozom aránylag tisztességesnek nevezheto hangsugárzóval.

A gyári autórádiókról:

a legtöbb esetben teljesen alap készülék, és az alap készülékeknek is inkább az alja (szintén van azért kivétel). Errol most nem szeretnék többet mondani.

Néhány alap információ, aminek hiányában nem szabad dönteni:

Néhány szó a rádiókról és az érthetetlen betuhalmazokról (RCA, RDS, AF, TA, stb.)

Alap esetben megkülönböztetnék 4 típusú autórádiót. Kazettás, CD-s, mini disc-es, MP3. Eddig egyértelmu. Inkább foglalkoznék azzal, hogy mit is jelentenek azok az érthetetlen betuhalmazok:


RDS: Az RDS (Radio Data System) tuner nagyon kényelmes vételszabályozást tesz lehetové. A Network Tracking Reception (hálózat letapogatásos vétel) és a nagysebességu PLL áramkör segítségével folyamatosan ugyanazt a musort foghatjuk, utazás közben: a tuner automatikusan a rendelkezésre álló frekvenciák közül a legerosebben sugárzó adót követi le. Az automatikus forgalmi információs vétel akkor is megadja a forgalmi információkat, ha közben szalagot, vagy CD-t játszunk le. A vételen álló állomás nevén kívül a PTY (musortípus keresés) gyorsan elérhetové tesz meghatározott típusú musorokat, mint hírek, sport, vagy különbözo típusú zenék. Az EON (Enhanced Other Network, fejlett más hálózatok) funkció az RDS lehetoségeit még tovább bovíti, lehetové teszi be nem hangolt hálózatok elérését is.
(köszönet illeti Sheriff barátomat az infóért)


PTY Standby:
készenléti funkció automatikusan átkapcsol a kiválasztott típusú musort sugárzó adóra.
(ezért is köszönet)


EON:
(Enhanced Other Network, fejlett más hálózatok) funkció az RDS lehetoségeit még tovább bovíti, lehetové teszi be nem hangolt hálózatok elérését is.
(ja meg ezért:))


AF
: automatikus sávkövetés. Rádió hallgatásánál gyengülo vétel esetén erosebb jelet keres és ha talál, automatikusan át áll.


TA
: útinform keresése. Folyamatosan útinformot keres és ha talál, automatikusan át áll.


RCA : erosíto számára kimenet. Lehet 1 pár, 2 pár, 3 pár (2 pár + 1 pár a sub számára)


Parametik EQ : hangfrekvencia szerint lehet egyes frekvenciákat kiemelni, vagy elnyomni (a felsokategóriás rádiókra jellemzo)


HPF:   erosítoknél és jellemzoen felsokategóriás autórádióknál találkozhatunk ezzel a funkcióval. Ezzel a funkcióval le lehet vágni a mélyhangokat és a hangszóróra a már mélyhangoktól "megfosztott" hangfrekvenciák mennek csak rá. Jó beállítás mellett csodákra képes.

LPF: szintén erosítoknél és a felsokategóriás rádióknál találkozhatunk ezzel a funkcióval, ugyanaz mint a HPF csak fordítva. itt a közép és magas hangokat lehet levágni és csak a mélyhangok jutnak el a hangszórókhoz (néhány esetet kivéve csak subláda használata esetén javaslom)

SFEQ: többen kérdeztétek. Eddig csak a Pioneer rádióknál találkoztam vele. Gyári beállítások mellett lehet a hangszórókat különbözo frekvenciák alól mentesíteni. Pl. elso hangszórókra csak a közép-magas megy, míg a hátsóra a teljes frekvenciatartomány . De ez csak egy példa volt. Ezt a funkciót egybe építve képzeld el egy hallgatási pozíció állítási lehetoséggel. Na ez az SFEQ (ezt tudja a Pioneer 5500MP).

Több most nem jut eszembe.


Itt szeretnék néhány zavaros információt letisztázni:

Mi az hogy RMS/sinus/valós (ezek szinonim kifejezések) teljesítmény és mi az hogy zenei teljesítmény?

A zenei teljesítmény az ami rá van írva a hangszórókra, rádiókra, erosítokre stb. Ez egy elméleti szám és egyre inkább szakad el a valóságtól a marketingnek köszönhetoen.

Az RMS/sinus/valós teljesítmény egy mért adat, amit valóban le tud adni, illetve elvisel az adott készülék. Ez rádiók esetében kb 4*10, 4*12 watt körül alakul (igen, igen. Egy rádió, amire rá van írva, hogy pl 4*40 watt, az 4*10-12 watt-ot ad le (jó esetben)).

Kicsit a hangszórók fajtáiról

A hangszóróknál 3 típust különböztetnék meg:

- koaxiális hangszórók : ezek általában a legolcsóbbak általában áll egy mély-közép sugárzóból és a közepére van szerelve egy magas sugárzó.

- Komponens sugárzók: itt a mély-közép és a magas sugárzó külön van. Ezek mellé egy hangváltót vagy egy egyszeru kondenzátort mellékelnek. A hangváltó szétosztja a hangfrekvenciát, míg a "kondi" egyszeruen csak megszuri a magas hangokat és csak ezek mennek rá a magas sugárzóra (ez az olcsóbb és a kevésbé jó megoldás).

- 3 utas (általában ovál) hangszórók: leggyakrabban a mély, közép és magas sugárzó egybe van építve. Általában ovál alakú. Nagy elonye, hogy a torzításmentes sávszélessége jóval szélesebb, mint az elozo kettoé. Gyakorlatilag mélyebb hangokat is meg tudnak szólaltatni torzításmentesen (kb 35-50 Hz-ig "le tud menni", míg az elozo ketto 60- 80 Hz körül "hal meg"). Ez a gyakorlatban több basszust jelent.

Mélyládák típusai:

Alap esetben 3 különbözo elrendezésu ládát különböztetünk meg:

- zárt láda: egy zárt, általában 20-35 literes ládában egy általában 25-30 cm-es mélysugárzó. Elonye, hogy kis méretu. Tiszta hangzáshoz (tehát nem az utcának zenélünk) ez a legoptimálisabb választás. Hátránya, hogy általában nagy erosíto kell hozzá, és az olcsóbb mélysugárzók nem szeretik a zárt ládát. Tehát ebben a kategóriában akkor érdemes gondolkodni, ha kicsit mélyebb a pénztárca (egy jobb zárt láda (használt) 30-40eft-tól kezdodik).

- Bass-reflex láda : hasonló mint a zárt láda, de ez nagyobb méretu (40-50 liter) és van rajta egy un. reflex cso, aminek a gyakorlati értéke az, hogy egy bizonyos hangfrekvencián "kiemel" és ennek következtében kisebb erosítovel és gyengébb minoségu mélysugárzóval is turheto mélyhang hozható létre.

- Band pass láda : ötvözi a zárt és a bass reflex ládát: elso ránézésre az tunik fel, hogy óriási méretu (általában 70-80 litertol kezdodnek). Második ránézésre feltunik, hogy a hangszóró a ládán belül van. A hangszóró egyik felén egy zárt doboz van, a másik felén pedig egy a reflex csovel a szabadba csatlakozó láda. Tehát olyan mintha egybe raknánk egy zárt és egy bass-reflex ládát. Hátránya, hogy óriási helyet foglal el, elonyként általában megemlítik, hogy nagyon érzékeny (kis erosíto is elegendo hozzá), de a hangszórók nagy része nem szól jól ilyen ládában (persze van kivétel). Elonye továbbá, hogy igen mély, feszes subhang a végeredmény.

Erosítok:

Én 3 különbözo típust emelnék ki:

- Mono erosítok : általában igen drága (kb 100eft-tól kezdodnek) "eromuvek" (nem ritka az 1000-1400 watt RMS teljesítmény). Csak orülteknek és csak sub láda hajtására.

- 2 csatornás erosíto: a legtöbb esetben hidalható. Elonye, hogy olcsó (akár már 12-15eft-tól) és használható hangszórók és mélyládák hajtására is.

- 4 csatornás erosítok : alkalmas 4 hangszóró hajtására (ha nincs hely sub ládának), de a legtöbb esetben legalább 2 csatorna hídba kötheto, így hajtható egy sub láda és 1 pár hangszóró. Ezek az erosítok kb 27-30 eft-tól kezdodnek.

Térjünk át az új autóhifire:

Néhány jó tanács:

Mielott neki állnál építkezni, pontosan döntsd el, hogy mit is akarsz, mi a cél.

Ennek függvényében lehet kezdeni, természetesen nem kell egyszerre beszerelni mindent, ha szukös a keret, nyugodtan lehet 2-3 lépcsofokra osztani az építkezést.

Pl: ha a cél egy komplett hifi 4 csatornás erosítovel, akkor kezdheted pl. azzal, hogy be raksz egy rádiót meg egy pár hangszórót, de akkor arra figyelj, hogy a rádión legyen 2 pár RCA és a hangszóró is elviselje késobb az erosítot, stb.

Akkor térjünk át a konkrétumokra:

Autórádió:

CD-s vagy kazettás rádió?

A kazettás rádió elonye, hogy szinte csúcs modelleket (használt) is kapsz fillérekért.

Használható kazettás rádiót (használtat) kapsz már 12-15eft-tól, de egy nagyobb tudású készülékért sem kell többet fizetni, mint 25-30Eft. Hátránya ugyebár az, hogy a CD-nek sokkal tisztább hangja van, mint a kazettának. Ha meg veszel hozzá egy tárat (egy elfogadható tár 25eft-tól kezdodik), akkor meg már ugyan ott vagy, mint egy CD-s rádió esetében, de itt még mindig hallgathatsz kazettát is.

A CD-s rádió elonye és hátránya egyértelmu. Magasabb ár, viszont egyszerubb kezelés (nem kell a csomagtartóhoz rohangálni, ha egy új CD-be szeretnél belehallgatni), viszont kazetta kizárva.

A hangszórók kérdést feljebb már kitárgyaltam. Annyit tennék még hozzá, hogy véleményem szerint egy alap kiépítéshez a legjobb megoldás elore egy koaxiális vagy komponens szett, hátra pedig egy ovál. A hangszórók esetében nem javaslom használt vásárlását, mert csak hosszú használat alatt derül ki, ha probléma van vele. Másik meg, hogy nem sokkal olcsóbbak mint az újak.

A kábelek kérdését szintén érintettem már. Nem gyozöm hangsúlyozni az átkábelezés fontosságát.

Egy teljesen alap autóhifi bekábelezése következo képen néz ki:

 

szükséges mennyiség (kb)

anyagár

költség

tápáram kábel

2-3 méter

100-250 Ft/m

300-700Ft

biztosíték + tok

1

400-800 Ft

400-800 Ft

hangszóró kábel (4 hangszóró)

13-16 méter

125-250 Ft/m

1625-4000 Ft

iso csatlakozó

1

1500-2000

1500-2000 Ft

táp- és hangszóró saruk

2+8

90-200

kb 1200-1400 Ft

munkadíj

5000-10000 Ft

összesen

10025-18900 Ft

 

Ha már az árakat említettem, egy kis lista, hogy mit is értek "alap" autóhifin (mármint anyagilag):

CD-s rádió: 30-40eft

Kazettás: 12-20eft

Koaxiális hangszóró 7eft-tól

Komponens szett: 12 eft-tól

Ovál hangszóró: 13eft-tól

Kábelek+munkadíj: átlag 15eft

Tehát egy "alap" hifi kazettás rádióval ki jön kb 50eft-ból.

Ugyanez a hifi kazettás rádió + CD-tár , vagy CD-s rádióval: 70eft.

Mit is kapsz ezért?

Elfogadhatóan tiszta hangzás, aránylag nagy hangero, megjelennek a már már basszusnak is nevezheto hangok.

Egyel magasabb szint amikor megjelenik egy erosíto egy sub ládával

Ebben az esetben elhagyható a hátsó hangszóró (sot, javaslom az elhagyását. A "Miért?" -re lejjebb).

Egy elfogadható teljesítményu erosíto (mondjuk 100 watt RMS) kb 15eft-tól kezdodik. Ehhez jön a mélyláda. Egy használható minoségut már kapsz 15eft-tól.

Ebben az esetben megspórolsz egy pár hangszórót (kb 13eft), a hozzá tartozó kábelt (kb 2-3eft), de többletköltség az erosíto, mélyláda (kb30eft) + az erosítonek kell táp, RCA kábel, biztosíték (kb 8-10 eft). A munkadíj nem változik jelentosen.

Tehát kazettás rádióval egy ilyen hifire rá kell szánni minimum 70-80 eft-tot, CD-s rádió, vagy kazettás+ CD-tár esetében ez kb. 90-100eft.

Miért lehet, sot javasolt a hátsó hangszóró elhagyása?

Egy kicsit hosszú lenne leírni, de 1 pár hangszóróból tisztább zene nyerheto, mint 2 párból. A mélyláda + 1 pár hangszóró esetében az elso szett adja a közép-magas hangokat (kb 80 Hz-tol felfele), a mélyláda pedig szolgáltatja az igazi sub hangokat (25-80 Hz tartományban).

Ennek eredménye képpen egy igazi dögös hangzást kapsz: nem kevés mély és ehhez társul egy elfogadható mennyiségu közép-magas hangzás.

Ennél egy magasabb szint, amikor az autórádió végfokát nem használjuk.

Minden hangszóró az erosítorol szól. Ehhez 1 db 4 csatornás, vagy - ennél még jobb megoldás - 2 db 2 csatornás erosíto kell. Ebben az esetben már jobban oda kell figyelni a hangszóró vásárlásnál. Ilyenkor érdemes komponens szettet vásárolni. Vásárláskor feltétlenül figyelj arra, hogy képes legyen elviselni az erosítorol érkezo óriási teljesítményt.

Miért jobb a 2 db erosíto?

A mélyláda meghajtásához óriási teljesítmény kell. Az optimális eset minimum 200 watt RMS teljesítményt igényel. Míg a hangszóró meghajtásához elegendo egy 2*50 watt RMS teljesítményu erosíto. A mélyláda hajtására nem érdemes nagyon jó minoségu erosítot venni (kivétel ha nagyon igényes zenét szeretnél és a pénz nem számít), lényeg, hogy nagy teljesítményt le tudjon adni (ilyennel tele van a magyar piac). Viszont a hangszórók hajtására érdemes valami minoségi erosítot választani (pl: alpine, phoenix gold, stb.)

Az anyagi oldala a következo képpen néz ki:

Az elozo esethez képest:

Egy 4 csatornás erosíto 30eft-tól kezdodik.

2 db 2 csatornás esetén darabonként 20 eft-tal lehet számolni (minimum).

Összefoglalva:

Az elozo esethez képest

4 csatornás erosíto + 10eft

2 db 2 csatornás + 20eft

hangszórók esetén minimum ár 17eft, tehát + 5-8eft. (bár én inkább választanék valami valóban jó hangszórót, ezek 30-40eft körül vannak)

pluszba kell még 1 RCA kábel, hangszóró kábelek, tápkábel, tápelosztó. Erre lehet számolni +10eft-ot

a munkadíj kb 5 eft-tal emelkedik.

Egy ilyen megoldás esetében már nem foglalkozok a kazettás rádióval. Itt már szinte alap, hogy CD-s rádió, vagy kazettás tárral van az autóban.

Tehát egy ilyen autóhifi minimum 103eft-ból hozható ki. Bár én ezt az árat fel kerekíteném minimum 110eft-ra.

Ez a minimum, de azért ebben az esetben ne szereljünk már a legolcsóbb anyagokkal, tehát én akkor javasolnám ezt a hifi rendszert ha legalább 130-150eft-ot szánsz a hifidre.

Ha ez mind megvan, de még mindíg nem az igazi a hifi, akkor érdemes elgondolkodni egy kondenzátor beszerelésén.

Kondenzátor: az autóhifiépítésben általánosan elfogadott, hogy áramból sosem elég. Az erõsítõk (fõleg a nagy teljesítményûek) nagyon rövid idõ alatt vesznek/vennének fel óriási áramot, amit az akkumulátorok általában nem tudnak biztosítani, ennek eredménye, hogy torzít, nem annyira feszes a hangja, stb., egyszóval nem használjuk ki erõsítõnk tudását. Erre ad megoldást a kondenzátor, gyakorlatilag ez egy speciális akkumulátor, amit úgy terveztek, hogy nagyon rövid idõ alatt tudjon leadni óriási áramot. Ezek ára kb 17-20eft-tól kezdõdik.
Forrás: http://free.x3.hu/aty87/

 
Számláló
Indulás: 2006-01-01
 
Vekker
 
Dátum
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Muzsika
 
Hirdetés

 

Szobafestõ Budapest    *****    Svéd termékek!Csatlakozz hozzám és kapj 2000,- Ft kedvezményt-15% kedvezmény a katalógus árból!Parfümök, szépségápolás!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?